Herman Vroom maakt het verschil

De openingswedstrijd van het eerste team was tegen een van de mindere tegenstanders in de Eerste Klasse. Volgens de rating dan, en in de praktijk wil dat nog wel eens anders uitpakken. En dat bleek ook alweer deze wedstrijd. Toen alle kruitdampen waren opgetrokken bleek dat Herman Vroom had gewonnen en dat alle overige partijen in remise waren geëindigd. Een krappe 9-7 overwinning dus, en met een beetje pech had het ook 8-8 kunnen zijn.

Daar zag het in de eerste twee uur nog niet naar uit. Het flinke ratingverschil aan de hoogste drie borden vertaalde zich in licht-voordelige standen en het wachten was totdat één van de tegenstanders onder de druk zou bezwijken. Intussen was Radjen Kalloe al een schijf voorgekomen. Het enige zorgpunt was de stand van Harry Zandvliet, die verzuimde de aanval van zijn tegenstander af te breken en helemaal overspeeld dreigde te worden.

Intussen had Herman Vroom een sterke half-klassieke omsingeling op het bord gebracht, die zijn tegenstander dwong belangrijke basisschijven op te spelen. Niet veel later profiteerde hij daarvan met een beslissende combinatie die snel winst bracht. Dat was hard nodig, want het positionele voordeel aan de hoogste borden bleek onvoldoende voor winst. Hans den Engelsman kwam nog dicht bij, maar Talha Majeed en Bé Eggens zagen hun voordeel volledig verdampen. Nico Leemberg accepteerde graag het remise-voorstel nadat zijn stand nogal wankel leek (maar wel gewoon remise was). Daarna volgde een nieuwe domper toen Radjen in het eindspel met twee schijven voordeel toch niet wist te winnen.

Herman in een eerdere wedstrijd

Harry Zandvliet was inmiddels een schijf achter gekomen als gevolg van zijn positie, maar wist zich daarna te hervinden. Hij speelde geconcentreerd door en vond nog een remisemogelijkheid. Daarmee bleef de voorsprong van Hofstad toch nog gehandhaafd. De laatste was Hans van Woerkom, die in de opening een sterke partij speelde. Nadat de stand wat was uitgedund werd Hans verrast door een damcombinatie, die gelukkig toch nog gelijk bleef. Die remise betekende dat het eerste met 9-7 de winst pakte.

In de tweede ronde volgt een wedstrijd tegen Samen Sterk, één van de sterkste teams in deze klasse.