Pertap Malahé smaakmaker in Rotterdam

Bij het RotterdamsOpen waren de dammers van Damclub Hofstad goed vertegenwoordigd. Het mooie toernooi in Rotterdam trok veel te weinig deelnemers, iets meer dan 50, waarvan ruim 20% uit Den Haag. Absolute smaakmaker in Rotterdam was Pertap Malahé die de meeste overwinningen boekte van alle deelnemers!

Pertap Malahé had een droomstart. Na zes van negen speelrondes ging hij met een punt voorsprong aan de leiding. Pertap won de eerste vier partijen, waaronder een zeer fraaie winst op veelvuldig NK-finalist Anton van Berkel. In de daaropvolgende rondes wist Pertap aanvallen van Jimmy Depaepe en Andrew Tjon A Ong af te slaan. Het was clubgenoot Talha Majeed die Pertap wel wist te verslaan, waardoor de achtervolgers langszij kwamen en er een groep van vijf koplopers ontstond. In de voorlaatste ronde zakte Pertap weg door een tweede nederlaag tegen Arjan van Leeuwen, maar hij was veerkrachtig en won in de laatste ronde weer. Dat was helaas net onvoldoende voor een plek in de top-3, maar wel genoeg voor een prijs in het rating-klassement.

Het toernooi werd gewonnen door Andrew Tjon A Ong die in de laatste ronde verrassend Van Leeuwen versloeg. Pertap en Talha eindigden met een punt achterstand op de vierde en vijfde plaats. In het ratingklassement tot 1100 wonnen Devanand Orie en Nizaam Muradin de tweede en derde prijs. In de klassmenet tot 1000 werd Marlon Mangroe derde, een paar weerstandspunten voor Bonnen Douma.

Opvallend was het toernooi voor Bé Eggens die tot en met ronde 7 maar niet wist te winnen en louter remises produceerde. Gelukkig was het Nizaam die hem uit de remise-misère bevrijdde waardoor Bé toch nog positief eindigde.